top of page

FODMAP-dieet

Het FODMAP-dieet is gebaseerd op het verminderen van vijf soorten korte
keten koolhydraten (suikers) in je voeding. Deze komen onverteerd in de dikke
darm terecht, waar ze gaan fermenteren door de aanwezige darmbacteriën. Dit
kan dan klachten geven van opgeblazen gevoel, diarree, bij anderen juist
constipatie, winderigheid,…

nieuwe website.jpg

 fotograaf Karl Bruninx

Het is niet zo dat álle FODMAPs door iedereen met PDS vermeden moeten
worden, vaak zijn één of meerdere groepen van deze koolhydraten de oorzaak.
Het doel van het FODMAP-arme dieet is dan ook er op een verantwoorde manier
achter te komen welke producten (en in welke hoeveelheden) klachten geven.
 
Er zijn diverse wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van
het FODMAP-arme dieet. Bij ongeveer 75% van de mensen zorgt het
voor klachtenvermindering. Het dieet geeft vooral vermindering van de klachten
zoals buikpijn, gasvorming en een opgeblazen gevoel, maar ook diarree,
obstipatie en misselijkheid wordt minder.

Geschikt voor mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS).


Samen met Sandra Bekkari heb ik het boek Fodmap-arm koken voor een rustige
buik geschreven. De theorie is door mij geschreven. De recepten zijn bestaande
recepten van Sandra Bekkari die hier en daar zijn aangepast zodat ze passen
binnen fase 1 van het FODMAP-dieet. Een aanrader voor iedereen die het
FODMAP-dieet volgt en toch nog lekker én gevarieerd wilt eten.

eyJidWNrZXQiOiJib3JnbGFtYi13ZWJzaG9wLXByb2R1Y3Rpb24tYmZ4cjU0Iiwia2V5IjoiYm9va3MvZi85Nzg5ND
bottom of page